Levegő

A levegő az az elem, ami nélkül a legrövidebb ideig bírjuk. A legfontosabb lételem. Ne feledkezzünk meg arról, hogy a NEWSTART-program egy komplex dolog, és egyik pillér sem áll meg önmagában.

Nem mindegy, hogyan lélegzünk. Nagyon sok embernek problémája van a helyes légzési technikával. Újra kellene tanulnunk lélegezni. A kisbaba, amikor világra jön, ösztönszerűen helyesen lélegzik, az egész tüdejét megtölti levegővel. Egy idő után, ahogy növekszik az ember, egyre lustább lesz, és már elkezdi a tüdejének körülbelül az egyharmadát használni, a többiben pang az állott levegő. Igazából akkor tudjuk lemérni, amikor egyszer nagyot sóhajtva, teleszívjuk a tüdőnket, hogy micsoda különbség van azzal a levegőmennyiséggel, amit az átlagos légzéskor juttatunk a tüdőnkbe.

A helyes légzésre oda kell figyelni. A szabad levegőn gyakorolják a teljes tüdővel való lélegzést, hogy egy idő után ez már rutinszerű legyen, és az agyuk kapacitása is jobb legyen.

Ellen White, aki több mint száz éve az egészségügyi törvényeket írásban is összefoglalta, írja a következőket a helyes légzésről. „Ahhoz, hogy vérünk egészséges legyen, megfelelően kell lélegeznünk. A tiszta levegő mély belégzése által a tüdő megtelik oxigénnel. Felfrissíti a vért, élénk színűvé teszi, és életadó folyadékként jut el a test minden részébe. A helyes légzés nyugtatja az idegeket, javítja az étvágyat, az emésztést, és pihentető alvást eredményez."

Ha nem elég az oxigén, a vér keringése lassú. Visszamaradnak az elhasznált anyagok, amelyeknek a kilégzéssel kellene a tüdőből eltávozniuk. Nemcsak a tüdő, de a gyomor, a máj és az agy is károsodik. A nem megfelelő lélegzéssel komoly károsodás léphet fel. A bőr fakó lesz, az emésztés pedig renyhe. A szívműködés lelassul. Eltompul az agy. A gondolatok összezavarodnak, lehangoltság telepszik a leiekre. Az egész szervezet legyengül, és sorvad. Különösen hajlamos lesz a betegségekre.

Láthattuk, hogy elég súlyos következményekkel jár elhanyagolni a helyes lélegzést. A levegő a természet egyik legnagyszerűbb orvosa. Ezért nagyon fontos, hogy ilyen módon is említést tegyünk róla. A légzésünk teljesen automatikus. Ez reflexszerű, ösztönös. És mégis, mennyi minden függ tőle! Az életünk minősége, az energiaszintünk és az életerőnk. Azok, amikre talán nem helyezünk megfelelő hangsúlyt. Miért hanyagoljuk el mégis a helyes lélegzést? A helytelen testtartás az egyik kulcsa. Ennek következtében a tüdő összepréselődik. Emiatt nem is tudjuk teleszívni. A helytelen testtartás miatt a rekeszizom sincs a megfelelő helyen. Nem tudja ezt a préselőmunkát megfelelően elvégezni.

A légszennyezés is az egyik oka, ám van egy fajtája, amiről mi tehetünk. A dohányzás. A tüdő kapacitását nem célszerű még dohányzással is csökkenteni. Olyan maradandó károsodást okozhat, ami nem fordítható vissza többé. Ezek a léghólyagocskák maradandóan károsodnak, elveszítik a rugalmasságukat. Nem tudnak megfelelő módon oxigént átadni a vérnek.

Mit okoz még a felületes légzés? Kimerültséget, csökken az értelmi képesség, gyengül a memória. A kreativitás, koncentrálóképesség is csökken. Ha ennyi mindenben segít a helyes légzéstechnika, akkor érdemes megtanulni.

A stresszt mindenki ismeri. A felszínes légzés a stressz oka is lehet. A helytelen testtartás és oxigénfelvétel következtében egyfajta stresszes, feszült állapot is létrejön a szervezetben.

Azt, hogy energiára van szükségünk, a táplálkozás témájánál már tárgyaltuk. Energiát igényelünk izmaink mozgatásához, a gondolkodáshoz és minden kémiai reakcióhoz, ami a szervezetben zajlik, és az életet fenntartja. Az energiát a táplálékból nyerjük. Ahhoz, hogy ez a tápanyag valóban energává alakuljon, égési folyamatra van szükség. Az égéshez levegő kell. A pihenéshez például nyolc liter oxigénre van szükség percenként. A futáshoz ötven literre. A testmozgás rákényszerít bennünket, hogy több levegőhöz jussunk. Ezért a légzési technikánk is javulhat.

Ha nem felületes légzéssel kapjuk a levegőt, hanem helyes technikával, ez úgy hat ránk, hogy javul a testtartásunk, a megjelenésünk, nem utolsó szempont, a kimerültségérzet csökken, a hátfájás megszűnik. Az értelmi képesség növekszik, javul a vérkeringés, az emésztés. Csökken a stressz.

Aki teheti, válasszon tiszta levegőjű környezetet lakhelyül. Mindenki kimehet hétvégeken a szabadba, szervezhet családi probramokat, kirándulhat, és ezzel máris sokat tett az egészségéért.

Ne akadályozzuk a megfelelő légzést szoros ruházattal. A divat nagy úr, de a szoros ruha egészségtelen, mert a lélegzéshez a hasfalra is szükség van.

Alakítsuk ki a mélylégzés szokását. Sajnos, nem ez a megszokott nálunk. A felületes légzést el kell hagyni, és ezért tudatosan kell figyelnünk a lélegzésünkre.
Lélegezzünk a teljes tüdőnket kihasználva.

Négy-öt mély levegőt vegyenek reggelente, ez nagyon jól felfrissíti az egész szervezetet, úgy, hogy talán még a kávéról is le tudnak mondani.