1. Az apostoli gyülekezet eredményes missziójának egyik titka az volt,
hogy “foglalatosak voltak az apostolok tudományában és a közösségben”,
a templomban is és még külön házanként is. Csel. 2,42.
46.
A mi problémánk pedig az, hogy szinte minden
gyülekezetben a közösségi élet teljesen leszűkül a szombati együttlétre.
Még itt is lehet határokat húzni, hiszen nem mindenki jön el a szombatiskolára,
a délutáni alkalomra pedig még kevesebben.
Ez a tünet arra figyelmeztet, hogy az érintett személyek nem éhezik és
szomjúhozzák eléggé az Isten Igéjét, ezért nem akarnak foglalatosak lenni
az apostolok tudományában.
Ha az érintettek tiltakozni szeretnének a
megállapításunk ellen, akkor hadd emlékeztessek az apostoli gyülekezet
másik jellegzetes vonására, ők “foglalatosak voltak... a közösségben”
is.
Az egyéni igeolvasás nem tudja azt adni, mint amikor közösségben tesszük
ugyanezt.
2. Nemcsak a Bibliából, hanem a gyakorlati
életből is ismerjük azt az alapvető emberi szükségletet, hogy “nem
jó az embernek egyedül lenni”, ezért minden ember, akiben feltámad
ez a vágy, keres magának valamilyen közösséget, ahol társakra talál.
A kiscsoportok és a bibliaórák rendszere pedig
éppen erre az alapvető emberi szükségletre építkezve végzi a missziót.
3. Egy példatörténettel szeretném szemléltetni
annak gyakorlati jelentőségét, hogy miként kell végezni azt a munkát,
amit Jézus ránk bízott.
Egy szál gyufát sokféle módon lehet elégetni.
Lehet úgy, hogy fényt gyújtunk vagy meleget támasztunk vele.
De meddig képes fényt és meleget biztosítani egy szál gyufa?
Ha nem tudunk vele valami más anyagot is meggyújtani, akkor a saját fénye
és tüze nem képes sokáig megmaradni.
Rövid idő után már csak a füst és a hamu marad
belőle.
Ez történik minden kereszténnyel is, aki a
benne támasztott isteni tűzzel nem tud másokat is meggyújtani, mintegy
tovább adni azt, amit az Isten gyújtott meg a lelkében.
Rövid idő után már a saját tüze is kialszik
és elhamvad.
4. Isten azt akarja, hogy amit neked adott, azt rád is bízta azzal a céllal,
hogy add tovább és ne ásd el, mint az egy tálentumos szolga tette.
Az Istentől kapott értékeinket csak azzal
lehet kamatoztatni, ha minél több embernek továbbadjuk, vagyis ne tegyünk
úgy, mint az egy talentumos szolga.
Ez viszont nem egy vagy több evangélizációs kampányt jelent, hanem egy
életformát, egy folyamatosan és állandóan végzett missziót.
Mivel a tanítványság nem egy időszakos dolog,
ezért bárhol vagy is, mindig szolgálatban vagy, mindig bizonyságtételre
kész állapotban kell legyél.
1. A kiscsoportos foglalkozások különböző
dimenziói működhetnek egymással párhuzamosan a gyülekezet életében.
Mindenek előtt a közösségteremtés első bástyái
lehetnek azokkal az emberekkel kapcsolatosan, akik jelenleg még Istentől
is és az Ő népétől is távol élnek.
Később már az utat mutathatja és képezheti
számukra ez a kiscsoport, az Istennel való szövetségkötés felé.
Végül pedig a bensőséges összetartozás menedékbástyáját
jelentheti egy jó lelkületben összeforrt kis csoport.
2. Először mindig azt kell eldönteni, hogy
a tervezett bibliaórát milyen céllal akarjuk megtartani, mert a kitűzött
cél meghatározza annak a jellegét és a formáját is.
A közösségteremtő bibliaórák célja
először csak az, hogy a meghívott vendégeink jól érezzék magukat, de azért
egyúttal olyan lelki értékekkel gazdagodva menjenek el, amiért érdemesnek
tartják, hogy máskor is vissza jöjjenek.
Az ilyen bibliaórák könnyedebb stílusú alkalmak lehetnek, és szinte mindenféle
helyszínen megtarthatók, közös étkezés is beiktatható.
A keresztségre felkészítő bibliaórák
viszont már más jellegűek, a célját illetően is és a hangulatában is.
Ezeket az alkalmakhoz mindig egy bensőséges,
és ha lehet akkor egy személyes lelki légkört kell biztosítani.
Szükség van olyan alkalmakra is, amikor csak mi magunk töltekezünk fel,
mint egy akkumulátor, ami kiadta magából az energiát.
Az ilyen alkalmaknak a formája és a tartalma
is eltérhet az előzőektől, sőt el is kell hogy térjen azoktól; -
komolyabb, tartalmasabb, mélyebben szántó igekutatást kell biztosítson.
“Mert mindaz, aki tejjel él, járatlan az igazságnak beszédiben, mivelhogy
kiskorú. Az érett korúaknak pedig kemény eledel való.” Zsid.
5,13-14.
3. A bibliaórák tartásának módját illetően
háromféle változatot alkalmazok a gyakorlatomban, -
mindig a körülmények és a résztvevő személyek
határozzák meg.
Az alkalom jellegétől függően 20-30 vagy 40
percben egy magyarázó tanítás keretében elmondommindazt,
amit az adott témában ott szükségesnek látok.
Majd utána meghallgatom a résztvevők észrevételeit,
a bennük felvetődött kérdéseket, és azokat megbeszélgetem velük.
Máskor az aktuális téma írott anyagát néhány
lapos jegyzet formájában átadom az érdeklődő személynek, vagy éppen ugyanazt
az anyagot hangkazettás változatban.
Általában két ok miatt választom ezt a formáját a tanításnak:
Vannak olyan emberek, akik a kevés szabad
idejüket már csak az őket érdeklő kérdések megbeszélésére akarják fordítani.
Illetve a vakok és az írástudatlan cigányok között is ezt a módszert alkalmazom
a hangkazettákkal.
Miután egyénileg áttanulmányozták, ki-ki a
maga módján, akkor már beszélgethetünk róla, hiszen már az érdeklődő személy
is hozzá tud szólni érdemben a témához.
Ez a megbeszélés történhet a benne felmerülő
kérdések alapján is, de nekem is van mindig egy kérdés csomagom
az adott téma lényegére vonatkozóan.
Van olyan változat is, amikor csak egy lapot
adok át az érdeklődőnek, amin egy csomó kérdés található a majdan
megbeszélendő témával kapcsolatban.
Ezeket a kérdéseket otthon nyugodt körülmények között átnézheti, gondolkodhat
felette, és így amikor sor kerül a megbeszélésre, már teljesen aktív személyként
vehet részt a megbeszélésen.
1. Ha hatékonyan akarod továbbadni ismereteidet, akkor kérdéseket kell
felvetned minden olyan részletre, amit fontosnak tartasz.
A kérdezve tanító módszer olyan, mint egy
varázsvessző, amivel a tanító megérintheti és mozgásba lendítheti a résztvevők
gondolkodását.
A kérdések általi gondolkodásmód már egy génjeinkben hordozott program,
amely öntudatra ébredésünk pillanatától egy meghatározó tény az életünkben.
(lásd
a folyton kérdező kisgyerekek esetét)
Az ismeretszerzés vágya mindig kérdések megfogalmazásában ölt alakot az
emberekben.
Ezért a jó tanító már elé megy ennek, és maga veti fel a lehetséges kérdéseket,
hogy ezzel felébressze a vágyat a közölni kívánt információja iránt.
Azzal a reménnyel tesszük, hogy az általunk felvetett kérdést a sajátjuknak
fogják érezni, ezért aktívan részt vesznek a megbeszélésen.
2. Már Socrates is felismerte, hogy a kérdezés
általi tanítás előnye az, hogy a tanulók lépésről-lépésre haladva saját
maguk fedezik fel a megtanulásra váró ismereteket, a tanító csupán segít
nekik a rávezető kérdéseivel.
Ennek érdekében a feltett kérdés, majd a válasz és az újabb kérdés úgy
kell egymáshoz kapcsolódjon, mint a fogaskerekek fogai.
Ezt a gördülékeny harmóniát csak akkor lehet megvalósítani, ha a tanító
nagyon ismeri az aktuális téma anyagát.
Minél tájékozottabb valaki a témában, annál
könnyebben tud egyszerű és logikusan kapcsolódó kérdéseket felvetni.
Ezért minden bibliaóra sikere azon múlik, hogy a tanító tud-e kérdezni.
Sokan gondolják, kérdezni mindenki tud, csak választ adni nem.
Pedig a jól kérdezés tudományát olyan tevékenységnek
kell tekinteni, amihez nagyon sokat
kell tanulni.
Ha valaki jól akar kérdezni, akkor sokkal többet kell tanulnia, mintha
csak elmondani kellene.
3. Nagyon fontos alapelv, hogy a tanító sohase fitogtassa a saját tudását
a felvetett kérdéseivel.
Nem az a cél, hogy megmutassuk, milyen okosak vagyunk és mennyi mindent
tudunk.
A célunk az, hogy kérdéseinkkel elgondolkodásra késztessünk, és vágyat
ébresszünk az új ismeretek iránt.
4. Pál apostol azt mondja: “Igyekezzél,
hogy Isten előtt becsületesen megállj, mint oly munkás, aki szégyent
nem vall, aki helyesen hasogatja az igazságnak beszédeit”. II.
Tim. 2,15.
Isten Igéjét azért kell darabokra hasogatni, alkotó elemeire bontani, mert
a jelenlegi állapotunkban képtelenek vagyunk felfogni üzenetét abban a
töménységben, ahogy Isten kinyilatkoztatta.
A részletek megértése nélkül nem érthetjük meg jól az egészet.
Az Ige hasogatásának legjobb eszköze a rákérdezés.
Ez azért is igaz, mert amikor még csak beszélni
akarsz az Igéről, akkor még nem vagy teljesen nyitott az Ige előtt.
Amikor viszont kérdéseket vetsz fel, akkor
már kinyitottad a szívedet a különböző válaszok előtt.
Mert egy felvetett kérdésre nemcsak egyféle válasz adható
Mint egy színes virágcsokor, olyan a különböző
emberek válasza.
5. A bibliaóra vezetőjével kapcsolatban támasztott
legnagyobb elvárás az, hogy tanuljon meg kérdezve beszélgetni azokkal,
akiket tanítani akar.
Jézus is gyakran alkalmazta ezt a módszert a tanítása közben.
Az embereknek érezniük kell, hogy érdekel bennünket
az ő véleményük és elgondolásuk is, és ezt mutatjuk ki a feltett kérdéseinkkel.
Az embereknek társra van szükségük, akiknek
elmondhatják a bennük feszülő gondolatokat.
Ezek a gondolatok csak akkor jönnek elő, ha
rákérdezünk, ha megkérdezzük őket.
A felcsillanó tekintetek pedig mindig annak
a visszajelzői, hogy a felvetett kérdésünk már bennük is felmerült, vagy
eddig még nem gondolt ugyan rá, de nagyon érdekesnek tartja, és nagyon
várja a választ, a megoldást.
6. Az emberekben mindig az a tanítás marad meg a leghatékonyabban, amit
velük fogalmaztattunk meg és mondattunk ki.
Néhány évvel ezelőtt az egyik gyülekezetem
két hét távlatában már nem tudott vissza emlékezni a délelőtti prédikációmra,
de amiről délután beszélgettem velük, annak minden részletét el
tudták mondani.
7. A tanító által felvetett kérdések soha se maradjanak nyitva, megválaszolatlanul.
Az embereknek Isten válaszára és megoldására
van szükségük, és mi azért állunk előttük, hogy Isten képviseletében ezt
megismertessük velük.
Ezért kell nagyon sokat tanulni, és mindig felkészülten odaállni.
1. Az általam vezetett bibliaórák résztvevői
általában háromszor tanulják meg az anyagot, vagy legalábbis háromszor
foglalkoznak vele. (Ismétlés a tudás anyja)
Az előre kidolgozott kérdések átadásával egy
otthoni előtanulmányozásra késztetjük az embereket.
Igaz ugyan, hogy egyesek csak kíváncsiságból olvassák végig a kérdéseket,
de akkor is foglalkoznak vele, – mások viszont azért, mert szeretnének
minél aktívabban részt venni a közös beszélgetésen.
A bibliaórán történő közös beszélgetés mindenki
számára egy nagyon gyakorlatias tanulást jelent, ahol minden egyéni kérdést
is fel lehet tenni.
A közös beszélgetés végén pedig mindenki megkapja az aktuális téma kidolgozott
anyagát, amit újra átolvashat, és így felelevenítheti emlékezetében a tanult
téma lényegét.
2. A Biblia nagyon sokirányú témaválasztékot kínál a bibliaórákhoz
A témaválasztással kapcsolatos döntésemet két dolog szokta befolyásolni.
A bibliaórán résztvevő emberek összetétele,
illetve, hogy nekem mi a célom, mit szeretnék elérni.
Általában három csoportba sorolom annak lehetőségét,
hogy az adott bibliaórán milyen témát választok.
3. Az első csoportba azokat
a témaköröket sorolom, amiket olyan embereknek tartok, akik még járatlanok
a Biblia ismeretében, vagy csak nagyon kevés ismerettel rendelkeznek.
Alapvető bibliaismeret 19 + 2 téma
Jézus hegyi beszéde 39 téma
Jézus élete és tanítása 64 téma
Jézus példázatai 32 témáig kész (a többi most van készülőben)
Jézus Krisztus az Ószövetség evangéliumában 15 téma
A Jelenések szeminárium 24 téma
Biblia Levelező Iskola bármelyik anyaga alkalmas
4. A második csoportba azokat a témaköröket sorolom, amit azoknak
tartok, akik már járatosak a Bibliában, de szeretnek tovább tanulni, szeretnek
mindig mélyebbre ásni.
Speciális bibliai fogalmak tisztázása, hogy végre egy nyelvet beszéljünk
a Biblia magyarázása közben, mindenki ugyanazt gondolja a kimondott szó
vagy fogalom alatt.
Jákob éjszakája – Szentély tana – Fenevad
képe és bélyege – Elpecsételés – Vizsgálati ítélet – Szent Lélek elleni
bűn és káromlás.
Az utolsó idő prófétikus eseményeinek összeállítása,
és eseményenként történő megbeszélése.
Azoknak a speciális kérdéseknek a megbeszélése,
amik szembe állítanak bennünket a másként gondolkodó vallásos emberekkel.
Miért idegenkedünk a nyelveken szólás gyakorlásától, amikor már minden
egyházban jelen van?
Mi a bibliai alapja a táplálkozási szokásainknak?
Jézus örökkévaló léte és istensége, testtélétele alkalmával milyen
mértékben vette fel az emberi természetet?
Azoknak a kritikus igeverseknek a megbeszélése,
amik nehezen érthetőek, amik látszólag ellentmondásban vannak a hitbeli
meggyőződésünkkel.
Róm. 14 fejezet
A hitben erőtelen zöldséget eszik.
- Aki nem ügyel a napra, az Úrért nem ügyel.
I. Tim. 4,4-5. Mert Istennek minden teremtett állata jó..... mert megszenteltetik
Istennek Igéje és könyörgés által.
5. A harmadik csoportba pedig azokat a témaköröket sorolom, amit
azoknak szánok, akik az Istennel való személyes
és bensőséges közösséget keresik, illetve ezt akarják tovább erősíteni
az életükben.
A hit általi megigazulás tanulmányozása.
A gyakorlati keresztény élet problémáinak megbeszélése.
Ez lehet egy általános témafelvetés keretében, de lehet az éppen aktuális
eset megbeszélése is.