1. Missziós törekvéseinkben a leghatékonyabb eszköz lehet egy kiscsoportos
bibliakör, amit lehetőleg egy családias környezetben és légkörben tarthatunk
meg.
Az első keresztények is megértették, hogy nem elég a heti egy alkalommal
való együttlét a templomban.
Ezen kívül szükség van még a rendszeres házi, családi körben megtartott
együttlétekre is, ahogy ezt az apostolok is gyakorolták.
“Foglalatosak valának az apostolok tudományában és a közösségben, a
kenyérnek megtörésében és a könyörgésben.” Csel. 2,42.
“És minden nap egy akarattal kitartva a templomban, és megtörve házanként
a kenyeret.” 46.
“Az Úr pedig minden napon szaporítja vala a gyülekezetet az idvezülőkkel.”
47.
A missziónak ez a formája azért is képes hatékonyabban működni, mert nem
alkalomszerű esemény a gyülekezet és a tagság életében, hanem egy állandó
esemény, egy életforma, ami hozzá tartozik a mindennapi életükhöz.
2. Ha a jézusi küldetést ilyen módon szeretnénk végezni, akkor mindenek
előtt abban kell biztosnak lennünk, hogy mi már megtaláltuk Jézust, ismerjük
Őt, és közösségben élünk Vele.
Nekünk ugyanis Jézushoz kell vezetnünk az embereket, és ezt csak akkor
tudjuk elvégezni, ha mi magunk már valóban együtt élünk Jézussal.
A Jézussal való lelki közösségen kívül még szükségünk van egy biztos emberi
háttérre is, egy lelki közösségre, egy barátokból álló csoportra.
“Nem jó az embernek egyedül lenni, szerzek néki segítőtársat, hozzá
illőt.”I. Móz. 2,18.
Ez az isteni megállapítás nem csak a házasság intézményére igaz, hanem
az élet minden területére is, így a misszió munkára is.
“Az, aki sohasem tévedhet, megmutatta nekem, hogy kiscsoportok alakítása
képezi a keresztényi munkálkodás alapját. Ha a gyülekezetnek nagyobb számú
tagja van már, akkor alakuljanak kisebb csoportok, amelyek nemcsak a gyülekezeti
tagokért, hanem a kívülvalókért is munkálkodhatnak.” (Test. 7. 22,f.)
3. A kiscsoportos bibliakör első szempontja az, hogy egymáshoz illő emberek
közössége legyen.
Sok szempontból lehetne csoportosítani a közösség teremtéshez szükséges
feltételeket, ezek közül szeretnék néhányat megemlíteni.
Szívesen legyenek együtt, és ha valami miatt elmarad, akkor hiányozzon
az együttlét öröme, közössége és áldása.
Bizalommal legyenek egymás iránt, mert csak így tudják szabadon elmondani,
kicserélni a gondolataikat egy-egy kérdéssel kapcsolatban.
Felszabadultan tudjanak beszélgetni az Isten Igéjéről, a lelki gondjaikról
és örömeikről.
Ha ezek a szempontok nem adottak, akkor csak egy szokványos együttlétről
beszélhetünk, de semmiképpen sem közösségről.
Ilyen esetben inkább változtassunk a csoportunk összetételén, de ne erőltessük
az együtt maradást.
A vendégeink nagyon hamar megérzik a közösség hiányát, és ez taszítóan
hat rájuk.
1. Isten nem kívánja azt, hogy mindenki ugyanazt a feladatot végezze, hiszen
a Szentlélek is differenciáltan osztja szét a szolgálatra való ajándékait
az Egyházban.
A kiscsoportokban való munka az egyik leghatékonyabb módja annak, hogy
minden tálentum és lelki ajándék feladathoz jusson.
Mert a különböző képességek önálló területen működhetnek.
Mivel a csoportba szerveződés által a munkaterület szétnyillik, ezért minden
személyre szükség van, mindenkinek jut tennivaló.
2. A kiscsoportos misszió nagyon sokoldalú áldást tartogat azok számára,
akik készek Isten késztetésének engedni.
Mindenek előtt olyan közösségek teremtődnek, amiket nem lehet
másként létrehozni.
Mindenkinek szüksége van néhány emberre, akiket barátainak tekinthet.
Ennek hiányában hamar feltámad az elhagyatottság érzése, aminek természetes
következménye a gyülekezettől való elhidegülés, és esetenként az elmaradás
is.
Az igetanulás és imádság különleges áldását lehet felfedezni
a kiscsoportos közösségekben.
Egyéni tanulás és imádság által nem tudja Isten adni azt az élményt és
tapasztalatot, mint amit az ilyen közösségekben adhat.
Rendkívüli módon tud bővülni az igei rálátásunk mások gondolatainak a megismerése
által.
A meglévő ismereteinket is csak közösségben tisztíthatjuk meg minden tévedéstől
és hibás következtetéstől, azzal, hogy elmondjuk, és ütköztetjük mások
ismereteivel és gondolataival.
A vendégek jelenlétének is nagyobb jelentősége van, mivel
a kiscsoportos közösség tagjai nemcsak passzív hallgatókként ülik végig
az együttléteket.
Ha a vendég is hozzászólhat a foglalkozás témájához és kifejtheti a véleményét,
akkor azt érzi, hogy itt nemcsak megtömni akarják a fejét, hanem az ő véleményére
és gondolataira is kíváncsiak.
Az ilyen közösségben hamarabb otthon érzi magát a vendég.
3. Mindenkinek találnia kell, vagy ha nincs, akkor létrehoznia egy olyan
csoportot, ahol jól érzi magát, és az Istentől kapott lelki ajándékával
Jézushoz vezethet embereket.
Leggyakrabban a Biblia tanulmányozására szerveződnek kiscsoportok.
Vannak, akik közös célokért való imádkozásra szerveződnek inkább közösségekbe.
Mások az idősek és a rászorulók megsegítése érdekében fognak össze és szerveződnek
egy hatékony csoporttá.
Ismerek olyan személyeket, akik a gyülekezettől elmaradt testvérekért fáradozva
szerveződtek és alkottak egymással közösséget.
Vannak, akik az irodalom terjesztésére éreznek elhivatottságot, ők is alkothatnak
egy csoportot.
Szerveződhet csoport a kórházakban lévő betegek közötti misszió végzésére.
Egy másik csoport a Biblia Levelező Iskola ügyét vállalhatja fel a gyülekezetünk
vonzáskörzetében.
Az egészséges életmód üzenetének képviselete által legalább két-három féle
csoport is működhet.
Ismerek olyanokat, akik újsághirdetés útján keresnek olyan embereket, akikkel
levelezés útján beszélhetnek Istenről és az örökkévaló evangéliumról.
Megint mások szakosodhatnak a magnó szalagok terjesztése általi munkára.
Lehetnek olyan csoportok is, akik a társadalom vallásosságát kutató felmérőlapokkal
keresnek fel és szólítanak meg embereket, hogy így keressenek olyanokat,
akiket érdekel az Isten evangéliumának üzenete.
Természetesen minden csoportnak lehet többféle arculata is.
A példák által csak azt szerettem volna felvillantani, hogy milyen sokféle
arculata lehet a csoportoknak, hányféle érdeklődési kör kapcsolhat össze
embereket, hányféle úton-módon vezethetünk embereket Jézushoz.
4. A jól működő kiscsoportoknak a kezdeti nehézségek után már nincs szükségük
reklámra és hívogató kampányra.
“Minden helyen híre terjedt a ti Istenbe vetett hiteteknek, annyira,
hogy szükségtelen arról valamit szólnunk”. I. Thess. 1,7-8.
A kiscsoportokban kialakított légkörnek ugyanis olyan befolyása van, amitől
az élet illata lehet azok számára, akikkel kapcsolatba kerülnek.
Ennek a légkörnek vonzónak és kívánatosnak kell lenni, szeretetet kell
árasztania magából.
Ahogy a meleg kályhához ösztönösen húzódnak közel az emberek, mert a hideg
után jól esik a közelében lenni.
Így vonzódnak ösztönösen olyanok közelébe, akik a szeretet melegét árasztják
magukból.
Mert az egész világban meghidegült a szeretet.
5. Sokszor azért eredménytelenek az evangélizációs törekvéseink, mert csak
az aratásra épülnek.
Úgy gondolkodunk, hogy mi meghívjuk a vendégeket, nekik már csak meg kell
keresztelkedniük a végén.
Isten teremtett világa viszont arra tanít bennünket, hogy magvetés nélkül
nincsen aratás.
A kiscsoportos misszió a leghatékonyabb eszköz lehet a kezünkben a magvetés
munkájához.
Lehet úgy, hogy fényt vagy meleget támasztunk vele.
Mennyi fényt és mennyi meleget képes biztosítani egy szál gyufa?
Ha nem tudunk vele valami más anyagot is meggyújtani, akkor a saját fénye
és tüze nem képes sokáig megmaradni.
Rövid idő után már csak a füst és a hamu marad belőle.
Ez történik minden kereszténnyel is, aki a benne lévő tűzzel nem tud másokat
is meggyújtani, akkor rövid idő után már a saját tüze is elhamvad.
2. Isten azt akarja, hogy amit rád bízott, azt add tovább, ne ásd el, mint
az egy tálentomos szolga.
Csak azzal lehet kamatoztatni, ha minél több embernek továbbadod.
Isten csak a készségünket és az akarásunkat tudja megáldani.
3. Mindezek hátterén néhány kérdéssel kell szembesítenünk magunkat is és
a gyülekezeteink tagjait is.
Ki az, aki szeretné, ha Isten az ő gyülekezetet is gyarapítaná mindennap
üdvözülendő emberekkel?
Hisszük-e azt, hogy mint Isten gyermekeinek kötelességünk együttmunkálkodni
Istennel abban, hogy általunk keresse meg azokat, akik elveszett állapotban
vannak?
Ki az, aki úgy érzi, hogy a lélekmentés érdekében ő nem kapott Istentől
egyetlen tálentomot sem?
Ki az, aki csak akkor érzi biztonságban magát, ha nem használja és nem
kamatoztatja az Isten adta képességeit és lehetőségeit?
Ki az, aki szeretné Isten előtt felajánlani szolgálatra azt a legalább
egy tálentumát, amit kapott?
1. A csoportok létszámát illetően legideálisabbnak mondhatjuk a jézusi
mintát, a tizenkét főt, ezt a számot azonban nem szabad egy merev határnak
tekinteni.
Kevés taggal elsekélyesedhet az együttlét és a beszélgetések színvonala.
Gyakorlati tény, hogy húsz tag fölött már nem lehet összefogni.
Ekkor már nem tud mindenki mindenkivel törődni, ezért automatikusan alakulnak
ki a csoporton belül kisebb közösségek.
Amikor ez a körülmény megjelenik, akkor ez biztos jele annak, hogy az életképesség
érdekében fel kell osztani a csoportot.
2. A foglalkozások tartalmát és menetét minden esetben a csoporttagok egyénisége
és személyes igénye határozza meg.
Vannak, akik csak imaóra jellegű együttléteket tartanak, míg mások csak
egy kötetlen, aktív beszélgetésben tudják elképzelni a csoport foglalkozást.
Ha családi körben tartjuk meg, akkor egy közös étkezéssel is jó egybekötni.
Ez az idő arra is jó, hogy teljesen kötetlenül, a hétköznapi dolgainkról
beszélgessünk egymással, és ezek a beszélgetések nagyon jó közösség teremtő
alkalmak.
3. A foglalkozások témáját közösen kell kiválasztani, de a csoport vezetőjének
mindig kell egy tartalék témát is magánál tartani váratlan helyzetek esetére.
Ilyen váratlan helyzet lehet az is, ha egy olyan vendég érkezik, aki számára
nem szerencsés, ha első alkalommal azt a témát hallgatja végig, amire a
csoport készült.
Először mindig olyan témára van szükség, ami alkalmas a csoporttagok összehangolására,
egy lelki közösség kibontakozására.
A hegyi beszéd, -- Jézus élete az evangéliumok alapján, -- A lelki
életünk gyakorlati kérdései, -- Az örökkévaló evangéliummal kapcsolatos
próféciák.
Kezdetben ne indítsunk olyan témakörrel, aminek átvétele sok alkalmat leköt,
mert esetleg fárasztóvá válik, és így már nem építi a közösséget.
4. Minden csoportnak szüksége van egy olyan csoportvezetőre, aki szervezni
és irányítani képes a csoport együttléteit és a foglalkozások menetét.
A csoportvezető legfontosabb szükséglete az ima és a komoly felkészülés.
Feltétlenül szorgalmas Biblia kutatónak kell lennie.
Legyen biztos a megbeszélendő téma lényegét illetően.
Lehetőleg ne hagyjon nyitva kérdéseket, hanem válaszolja meg őket.
Segítsen azoknak, akik szeretnének további mélyebb ismeretek után kutatni.
Tudjon együtt örülni a csoport tagjaival, amikor azok egy új igazságot
fedeztek fel.
Minden csoportban legyen egy tartalék vezető is, mert bármikor szükség
lehet a helyettesítésre.
5. A foglalkozások vezetője tanuljon meg kérdezve beszélgetni.
Jézus is gyakran alkalmazta ezt a munkájában.
Az embereknek érezniük kell azt, hogy érdekel a véleményük, az elgondolásuk.
Az embereknek társra van szükségük, akiknek elmondhatják a bennük feszülő
gondolatokat.
Ezek a gondolatok viszont csak akkor jönnek elő, ha megkérdezzük őket is.
A kérdések azt is jelzik, hogy bennünket érdekel a másik ember a véleményével
együtt.
6. A feltett kérdéseidre adott válaszokat aktívan hallgasd meg.
Ne prédikálni akarj, és mindig csak tanítani.
Az a tanítás marad meg a leghatékonyabban, amit a hallgatókkal fogalmaztatsz
meg és mondatsz ki.
Ha viszont szükségét érzed, akkor add meg határozottan Isten válaszát,
de sohase engedd meg, hogy emberek véleménye kerüljön előtérbe.
Az embereknek Isten válaszára és megoldására van szükségük.
7. Végezetül pedig soha ne gondoljuk azt, hogy Isten csak tökéletes embereket
tud használni az ő művében.
Bármilyen furcsán hangzik is, mégis igaz, hogy Isten nem tud mit kezdeni
a magát tökéletesnek gondoló emberrel.
A tökéletes ember tökéletesen alkalmatlan az Isten kezében.
A tökéletes ember nem érzi az Istenre utaltságát, a Szentlélektől való
vezettetés szükségességét.
Jézus úgy hív el szolgálatra bennünket, hogy vagyunk, de elvárja tőlünk,
hogy ne maradjunk olyanok, mint amilyenek most vagyunk.